Na de eerste vergadering ging het brein borrelen en kwamen er diverse ideeen naar boven.
Deze ideeen kregen steeds meer vorm en we begonnen met het maken van de maquette.
Van hout en karton maken we de vormen op een schaalmodel van het zelfrijdende onderstel.
Beetje bij beetje krijgt het geheel vorm.
Na veel rekenwerk is er veel materiaal besteld bij Bakker Konstruktie en Machinebouw.
De delen worden in elkaar gelegd en gelast en als het nodig is op maat geslepen.
Zoals altijd is meten, weten.
Na een aantal avonden lassen wordt het frame in elkaar gezet en met een verrijker boven de auto gehesen.
Voor de zekerheid maken we er eerst een houten constructie onder.
Daarna worden de staanders (toekomstige tulpenstelen) eronder gelast.
Nadat het frame op de wagen is gelast gaan we met de opbouw beginnen.
Op de bovenzijde worden de gevelvormen vastgemaakt.
De bouwers meten aan de hand van de maquette hoe groot alles moet worden.
De molen is gemaakt en wordt op het frame gemonteerd.
De hoofdlijnen worden dan al aardig zichtbaar.
Aan de zijkant van de wagen komen rondingen die later de kazen zullen vormen.
Hoe kom je aan klompen waar je in kan zitten?
Op naar Kootwijkerbroek naar de oude klompenmakerij Westerneng.
De klomp mogen we als mal gebruiken.
Met betonijzer maken we de vorm na en maken die vast op de onderplaat.
Natuurlijk moeten we even passen en kijken of we kunnen “Botsen”
Na afloop leggen we de klompen op de plek waar ze op de wagen moeten gaan komen.
De klompen hadden we aan elkaar gemaakt met tyraps. Deze worden nu aan elkaar gelast.
De draaiende delen die we bedacht hadden zijn inmiddels gemaakt en worden getest of ze doen wat we ervan in gedachte hadden.
Sommige onderdelen draaien te snel en moeten worden aangepast.
De opbouw van de wagen gaat verder en het piepschuim wordt aangebracht op het houten frame.
De tulpen zijn gemaakt van betonijzer en worden net als de klompen aan elkaar gelast.
Om de vorm van klompen en tulpen te krijgen worden de gelaste delen voorzien van een laag plastic.
Hierover kan later het isolatieschuim worden gespoten om de bloemen in te prikken.
Op de maandagavond voor de corso rijden we het “gevaarte” van de Prinsenweg naar onze eigen “Maat”.
Onder begeleidig van auto’s met zwaailampen en veiligheidshesjes gaan we als het donker is geworden op pad.
Verschillende keren moeten we stoppen om het overige verkeer te laten passeren.
Eenmaal in de wijk keert de rust terug en rijden we de wagen in de speciaal voor deze gelegenheid gebouwde tent.
Na 6.3 km en ongeveer 2 uur later staat alles op z’n plek.
De bloemen worden gehaald met de aanhanger van onze hoofdsponsor www.dejagermakelaardij.nl/
We beginnen met het bloemsteken op donderdagmorgen.
De bovenzijde van de wagen doen we eerst om daarna zsm het stijger weer weg te kunnen halen.
De binnenzijde van de gevels gaat erg snel. De buitenzijde duurt veel langer omdat er veel, heel veel knipwerk is te doen.
Veel afbeeldingen worden gestoken op geprint voorbeeld.
Soms is het net monnikkenwerk, wat een gepriegel.
Gelukkig hebben we in onze wijk veel stekers met divere kwaliteiten.
Stekers voor de grote vlakken, stekers voor het vele knipwerk. Iedereen is inzetbaar.
Vrijdagavond is het gezellig druk met het steken. Vele handen maken licht werk. maar toch zal het weer zaterdagmorgen worden
voordat de laatste bloemen erop gaan.
Maar na heel veel uren steken is het dan toch voor elkaar gekomen.
Zaterdag was het dan zover.
De wagen staat op het oranjeterrein voor de jury.
Alles aan de wagen wordt aandachtig bekeken.
Wat zal de uitkomst zijn?. aan het einde van de avond zullen we het weten.
De rondgang van de middag is een mooie ervaring, veel bekijks, klein foutje, en een goed einde.
Tijdens het voorstellen van de avondronde wordt de publieksprijs bekend gemaakt.
Van alle wagens zijn we 1e geworden!!!!!
De avond rondgang is verlicht en komt de wagen mooi uit.
Na de rondgang komen we samen om de corso af te sluiten.
Tijdens dit feest zijn er nog 2 prijzen te verdelen.
De verlichtings- en de bouwers prijs
We weten de 1e prijs van de verlichting in de wacht te slepen, van de bouwersprijs krijgen we de 2e prijs.